Vijf effectieve Qi-meditaties

Dr. Xie Peiqi (1920 – 2003) was grootmeester van Yin Style Baguazhang, een van de drie interne vechtkunsten. In deze vechtkunst loop je cirkels, en vecht je in een vierkant. In krijgskunst – Martial Arts – bereik je een hoog niveau, zo wordt gezegd, als je het vierkant met de cirkel weet te verbinden. Dr. Xie zei dat Bagua de lelijkste vechtkunst is om te zien, maar wel de meest effectieve. Ik vind het met die lelijkheid overigens wel meevallen. Baguazhang is gebaseerd op de Acht Trigrammen. In feite zijn het acht verschillende vechtstijlen, vernoemd naar acht dieren. Ik beoefende vooral de leeuwenstijl, de meest harde stijl. Maar boven alles leerde ik van dr. Xie echt geweldig Qigong-series. De meeste Qigong die je vandaag de dag in het westen aantreft is wat we wel noemen ‘feelgood Qigong’. Feelgood Qigong is een beetje als dansen. Het doet eigenlijk niet bijzonder veel, maar je voelt je wel lekker als je het doet. De Qigong van dr. Xie is heftig en gaat diep. Tussen al die oefeningen is er een serie die je ook wel van papier kunt leren, en die ga ik hier voor je beschrijven.

Yin Style Bagua kent Zhan Zhuang (staande meditatie) in verschillende soorten. Dr. Xie heeft eens een speciale set samengesteld voor mensen met weinig tijd. Ik noem dat wel de ‘reisset’. Doe de onderstaande oefeningen elke dag, liefst op hetzelfde tijdstip. Bedenk dat de oefeningen ‘s ochtends iets anders voor je doen dan ‘s avonds. Besteed 5 tot 15 minuten aan de oefeningen. 

Ik ga de oefeningen in de staande variant beschrijven. Mocht je ze zittend willen doen bedenk dan het volgende. Het bovenlichaam moet recht zijn. Als je bijvoorbeeld op een stoel gaat zitten, de bovenbenen moeten parallel aan de vloer zijn en de voeten plat op de grond.

Nog even een ding vooraf. Energie kun je voelen. Heel simpel. Als je met je aandacht naar bijvoorbeeld je hand gaat, dan voel je iets aan die hand. Tinteling. Warmte. Ook andere sensaties zijn mogelijk. Dat is je Qi, je levensenergie. In deze serie zijn we veel bezig met het waarnemen in het lichaam.

Voorbereiding

In de ogen van dr. Xie moeten eigenlijk alle oefeningen beginnen met wat hij noemt “the empty state meditation”. Je staat met je voeten schouderbreed. Wees optimistisch over de breeedte van je schouders, zeg ik altijd. Het lichaam is ontspannen. De tenen ‘grijpen in de aarde’. De knieën zijn licht gebogen, de rug is recht. Het puntje van je tong ligt tegen je gehemelte, daar waar dat raakt aan je boventanden. Leg je handen ontspannen op je buik, net onder je navel. Ze bedekken dan je Dantian, het belangrijkste energieveld in je lichaam. Je ogen zijn gesloten. Adem natuurlijk. Maak de geest leeg. Hiermee kom je vanzelf in wat dr. Xie noemt ‘de ontspannen staat’.

Oefening 1. Pulling Qi (Qi trekken)

Je armen bewegen voorwaarts en je pakt een grote, denkbeeldige bal beet. Je vingers zijn ontspannen geopend, je armen rond. Concentreer je op je Laogung punten midden op de handpalm en op je vingers. Wanneer je de Qi-stroom tussen de handen voelt beweeg je de handen rustig uit elkaar. Dan weer rustig naar elkaar toe. Trek de Qi naar de bal die tussen je handen zit. Het kan goed zijn dat je een soort zacht magnetisme tussen je handen voelt. Op een gegeven moment druk je de bal weer ontspannen in elkaar, je handen draaien naar je buik. Duw de energie steeds verder in elkaar en uiteindelijk duw je die compacte energie in je Dantian. Leg je handen weer over je Dantian. Maak de geest leeg en blijf korte tijd zo staan.

Oefening 2. Listening to Qi (luisteren naar de Qi)

Laat je handen naast je lichaam zakken. Van daaruit gaan je handen opzij en omhoog. De handen gaan verder omhoog tot ze elk boven een schouder hangen. Laat dan je handen rustig zakken, tot elke hand voor een schouder hangt. De ellebogen hangen ontspannen naar beneden, zonder dat het de oksels – en dus de energiestroom – afsluit. Ga met je aandacht naar binnen en luister naar de Qi, neem waar wat er gebeurt. Na enige tijd draai je de handen naar de borst en leg ze over elkaar over je borstbeen. Maak de geest leeg en blijf korte tijd zo staan.

Oefening 3. Holding heaven’s Qi (draag de hemelse Qi)

Laat je handen naast je lichaam zakken. Van daaruit gaan de handen zijwaarts omhoog. Op schouderhoogte draai je de handpalmen omhoog. Wees je bewust van de Qi-sensaties die optreden in je handpalmen en vingers. Beweeg dan rustig je handen een beetje op en neer, zo’n twintig tot dertig centimeter. Wanneer het Qi-gevoel toeneemt maak je de beweging kleiner, tot hij helemaal stopt. Blijf nog heel even zo staan. Dan bewegen de handen omhoog en leg je ze over je Baihui punt, het punt boven op je hoofd. Linkerhand over de rechter. Maak de geest leeg en blijf korte tijd zo staan.

Oefening 4. Gathering in heaven’s Qi (verzamel hemelse Qi)

Laat na enige tijd je handen zakken naast je lichaam. Vervolgens komen je handen omhoog en naar voren, de handpalmen omhoog gericht. De ellebogen bevinden zich net voor je lichaam. Je handen zijn ontspannen en een beetje hoger dan de ellebogen. Concentreer je op het Qi-gevoel in je handen. Voel dat er uitwisseling plaatsvindt met Qi in de lucht om je handen. Na enige tijd leg je je linkerhand op je rechterschouder en vervolgens je rechterhand op je linkerschouder. Maak de geest leeg en blijf korte tijd zo staan.

Oefening 5. Gathering in earth’s Qi (verzamel aarde-Qi)

De handen zakken naar beneden, naast je lichaam. Vervolgens komen ze weer omhoog voor het lichaam, de handpalmen wijzen nu naar beneden. De ellebogen bevinden zich net voor je lichaam. Handen zijn ontspannen en zijn op gelijke hoogte met de ellebogen. Focus je op je handen. Na een tijdje leg je de handen weer op je buik, over je Dantian. Maak de geest leeg en blijf korte tijd zo staan.

Mocht je vragen hebben over deze oefeningen, stel ze gerust. Veel plezier met trainen!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin