Oefening van dr. Zhu

De oefening van dr. Zhu heet naar mijn leraar, omdat hij me de werkelijke naam nooit vertelde. Maar zo blijft deze oefening een eerbetoon aan een mooi mens met onnoemlijk veel kennis.

Je staat met je voeten schouderbreed. Let op alle houdingsprincipes:
– recht je rug;
– trek je kin heel licht naar achteren, zodat je nek recht in het verlengde van je ruggengraat komt;
– controleer of je stuitje recht naar de grond wijst;
– ontspan je heupen;
– trek je perineum iets omhoog;
– leg het puntje van je tong ontspannen omhoog tegen je gehemelte, daar waar dat raakt aan je boventanden;
– maak je blik wazig.

Je handen hangen naast je lichaam, de middelvinger bij het Fengshi-punt (ik heb dat al vaker uitgelegd; dit is belangrijk voor je chi-doorstroming). Dan gaan je armen heel rustig opzij en omhoog, heel langzaam. Visualiseer dat ze steeds langer worden, dat helpt je om ze omhoog te brengen.

Uiteindelijk zijn je handen op schouderhoogte (handpalmen wijzen omlaag), dan kantel je ze tot ze min of meer verticaal staan. Voel hoe de Laogung-punten zich openen. Visualiseer dat je naar links en naar rechts duwt. Hou dit minimaal een halve minuut vol.

Leg de handen dan weer rustig plat. Vervolgens draai je de handen tot de palmen omhoog wijzen. Dan maken je handen een grote boog, naar voren en omhoog. De handpalmen komen steeds dichter bij elkaar. Halverwege die boog beginnen de armen weer te zakken. Uiteindelijk komen de handpalmen heel ontspannen tegen elkaar te rusten, min of meer voor je keel. Je ellebogen hangen ontspannen naar beneden.

Als je handen elkaar raken ben je even je chi-gevoel kwijt. Wacht een moment tot de chi-stroom is hersteld. Dan draaien de vingers naar je keel en vervolgens duw je je handen van je weg, naar voren en omhoog, in een grote boog. De handen zakken weer, heel langzaam. Dan komen ze weer omhoog, kruisen bij de pols. Voor de borst vallen de handen dan naar binnen en duw je ze ontspannen naar beneden. Uiteindelijk hangen je armen weer ontspannen naast je lichaam.

Herhaal deze oefening.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin