Moeilijk doen met meditatie

Over meditatie wordt soms heel moeilijk gedaan. Ik heb wel eens de indruk dat dat vooral gebeurt door mensen die wat aan je willen verdienen. In essentie is meditatie namelijk helemaal niet zo moeilijk. Wellicht het meest ingewikkelde voor de ‘drukke’ westerling is het inplannen van wat tijd op een dag om te mediteren. Oh ja, en er is ook bij heel veel mensen een grote angst voor stilte. Misschien dat dat jouw drempel naar mediteren is.

Bewust zijn
Wat is de essentie van meditatie? De beste en meest simpele uitleg is: meditatie is bewust zijn. Bewustzijn. Weet je wat bewustzijn is? In het Engels zeg je: awareness. Dat vertaal je als bewustzijn, besef, bezinning. Bewust zijn is waarnemen. Waarnemen is weten. Als je nu zo zit te lezen, ga eens met je aandacht naar je lichaam. Voel eens wat je temperatuur is. Heb je het warm? Koud? Neutraal? Dan weet je dat. Twijfel je? Dan weet je dát. Het is in die zin geen examen, waarbij een antwoord goed of fout is. Waarnemen is weten, en het maakt niet uit wat je weet.

Bewustzijn is – zo zou je kunnen zeggen – als de ruimte. Soms schijnt de zon er, soms zijn er wolken. Soms regent het. Soms stormt het. Bewustzijn is weten. Weten wat je denkt, voelt, waarneemt… Bewustzijn is er altijd. Tenminste, als je niet doorlopend vlucht voor aanwezig zijn in je lichaam.
Bewustzijn is altijd puur. Écht. Je bewustzijn kan niet worden veranderd door je waarneming.
Bewustzijn is er altijd. Altijd. Voordat je meditatie leert kun je al bewust zijn. Het grote probleem is: als je altijd al bewustzijn hebt, waarom zou je dan meditatie moeten leren? Bewustzijn is er altijd, alleen herkennen we soms ons eigen bewustzijn niet. Het herkennen van ons bewustzijn, en dit herkennen vasthouden, dat is een meditatietechniek. Als je dit leert wordt je geest flexibel, sterk, kalm.
Open je bewustzijn, onderhoud het herkennen van het bewustzijn. Als je hier in slaagt zul je veel ontdekkingen doen. Dan heb je veel wow-momenten, aha-momenten. Je bewustzijn zal opengaan. Nu is je bewustzijn misschien nog klein. Als een baby: snel huilen, snel blij.

Troep
Soms hoor ik mensen zeggen: “Poe, ik wil die troep in mijn hoofd kwijt. Ik wil geen gedachten hebben. Ik wil die emoties niet meer voelen.” Dat heeft niets met meditatie te maken. Zelfs al zou je gedachteloze of emotieloze meditatie bereiken, dan heeft dat geen enkel nut. Het is geen goede meditatie. Je wordt dan een beetje een zombie. Als je mazzel hebt een happy zombie. Bij echte meditatie hoef je niet te mediteren. Je hoeft je alleen maar te verbinden met je bewustzijn.

Til eens een van je handen op. Weet je dat je je hand optilt? Ja? Dus er is bewustzijn. Weten is bewustzijn. Ga eens voelen. Waarnemen. De Chinezen zeggen: “Ting.” In een eerdere nieuwsbrief heb ik de betekenis van dit prachtige karakter al eens uitgelegd. Het betekent zoveel als ‘luisteren’. Luister dus nu naar je hand. Wat voel je? Tintelen, warm, koud? Bewustzijn. Voel je helemaal niks? Dat is prima. Dat is ook bewustzijn.

Krijg je pijn in je schouder? Bewustzijn.

Leg de hand op je schoot. Wat voel je? Ontspanning? Bewustzijn.

Alles wat je hoeft te doen is je steeds weer verbinden met je bewustzijn. Dat is je meditatie.

Hou je handen voor je alsof je een bal pakt. Wat voel je?

Maak de bal kleiner, breng de handen dichter bij elkaar. Je handpalmen raken elkaar. Wees je bewust van de aanraking.

Wrijf de handen.

Pak weer de bal. Wat neem je waar?

Leg een hand op schoot, hou de andere hand vlak voor je derde oog (het punt midden tussen je wenkbrauwen). Sluit je ogen en wees je bewust van elke sensatie in je voorhoofd. Leg die hand nu ook op schoot. Hou de ogen gesloten. Blijf waarnemen of je iets kunt voelen in je voorhoofd. Prettige sensatie? Onprettige sensatie? Geen sensatie? Het maakt niet uit. Bewustzijn. Meditatie.

Stilte-weekend
Later dit jaar organiseer ik een weekend vol verstilling. Lekker bezig gaan met zijn, bewust zijn, in de prachtige natuur waarin ik elke dag mag vertoeven. Hou de nieuwsbrieven in de gaten voor nadere informatie!