Vingerposities om in balans te komen

Mudra

Je kunt je energie op allerlei manieren positief beïnvloeden. Door op je voeding te letten. Door oefeningen. Door acupunten te masseren. Een wat minder bekend fenomeen zijn handposities, de zogeheten Mudra’s. Ik dit artikel beschrijf ik er een paar. Het zijn oefeningen die je bijna overal en bijna altijd kunt doen. Voor de televisie, als je ligt te zonnen of in bed ligt, als je ergens zit te wachten.
Mudra’s zijn oefeningen om via de vingers in balans te komen.
De begin- en eindpunten van de meridianen bevinden zich voornamelijk in het hoofd, de voeten en de vingers. De meridianen van de dikke darm, de schildklier en de dunne darm beginnen in de vingers. De meridianen van de longen, de bloedsomloop en het hart eindigen daar.

Ongeveer de helft van onze energiebanen begint of eindigt dus in onze handen. Daarnaast zijn de meridianen ieder met een van de vijf elementen verbonden en de vijf vingers vertegenwoordigen de vijf elementen: Aarde, Metaal, Water, Hout en Vuur. Je zult begrijpen dat Mudra’s een balancerend effect op het gehele lichaam kunnen hebben.

Versterking van het geheugen
Rechterhand: duim, wijs-, middel- en ringvinger tegen elkaar. 
Linkerhand: duim, wijs- en ringvinger tegen elkaar, pink tegen de duimwortel. 
Dagelijks 4 x 10 minuten, minimaal 7 minuten tussentijd.

Om goed in te slapen

Rechterhand: duim en wijsvinger tegen elkaar. 
Linkerhand: duim en pink tegen elkaar. 
Dagelijks 3 x 7 minuten, minimaal 25 min tussentijd.

Versterking van het immuunsysteem
Rechterhand: duim en ringvinger tegen elkaar. Wijsvinger op het eerste duimgewricht.
 Dagelijks 6 x 3 minuten, minimaal 2 minuten tussentijd.

Bij uitputting
Rechterhand: duim en ringvinger tegen elkaar. Wijsvinger op het eerste duimgewricht.
 Linkerhand: duim en ringvinger tegen elkaar. Wijsvinger op het eerste duimgewricht.
Dagelijks 3 x 7 minuten, minimaal 2 minuten tussentijd.

Dikke darm

Rechterduim op linkerpink, rechter wijsvinger op linkerduim, rechter middelvinger op linker wijsvinger, rechter ringvinger op linker middelvinger, rechter pink op linker ringvinger. 
Dagelijks 7 x 5 minuten, minimaal 3 minuten tussentijd.

Stressbestendigheid

Rechterhand: duim, middelvinger en pink tegen elkaar
. Linkerhand: duimkootje op de pinknagel.
Dagelijks 2 x 3 minuten, minimaal 10 minuten tussentijd.