Til je Bai Hui op!

Yang-stijl Taijiquan is terug te herleiden op Yang Chengfu. Deze grootmeester heeft aan het begin van de twintigste eeuw de Taijiquan vorm zachter gemaakt door veel vechtbewegingen er uit te halen of aan te passen. Hij deed een opmerkelijke uitspraak over het Bai Hui punt, dat punt boven op je hoofd waarvan ik in de lessen vaak genoeg zeg dat je daar een touwtje kunt visualiseren. Boven je houdt een vriendelijk mannetje dat touwtje op spanning. Als je dat visualiseert helpt dat je om je rug te rechten. Yang Chengfu zei dat tientallen jaren training verloren tijd zou zijn als je niet zou leren om je Bai Hui punt op te tillen. In dit artikel wil ik uitleggen waarom dat punt zo belangrijk is.
Bai Hui (je spreekt het uit als Baai Gwee) wordt ook wel je kroon genoemd. In acupunctuur is het bekend als Du Mai 20 (百会), het twintigste punt op je Du Mai meridiaan, die over je rug en je hoofd loopt. Bai Hui betekent ‘honderd ontmoetingen’. In dat punt komt de kosmische energie – de Hemelse energie – samen. Honderd (‘veel’) sterren stralen hun energie naar jouw hoofd, en vandaar naar je Xia Dantian, in je buik.

Rechte rug
Bai Hui is niet midden op je hoofd, maar ietsje meer naar achteren. Wanneer je Taijiquan of Qigong beoefent, of meditatie, dan heeft je leraar je vaak het grote belang van dit punt uitgelegd. Het optillen van Bai Hui leidt er onder meer toe dat je je kin een klein beetje intrekt, waardoor de nekwervels recht boven de ruggenwervels komen. In vechtkunst is het intrekken van de kin van belang omdat dat het risico van een knockout stoot verminderd. Je kin een klein beetje intrekken beschermt je nek. 
Het optillen van Bai Hui recht – zoals eerder al gezegd – de rug. Onze moderne levensstijl heeft een hele slechte invloed op onze wervelkolom. We zitten slecht, te zacht veelal, met kromme ruggen. We werken met kromme ruggen. De telefoon zorgt ervoor dat we veelvuldig ons hoofd voorover laten zakken, en een gemiddeld hoofd weegt zo’n vijf kilo. Dat is een forse belasting van nek-, schouder- en rugspieren en leidt onherroepelijk tot klachten. Dit alles leidt tot rugpijn, stijfheid, hoofdpijn, spijsverteringsproblemen en andere gezondheidsschade.
Door je Bai Hui punt op te tillen (in het Engelse zeg je: “Liften.” Dat klinkt toch een stuk leuker) haal je de druk van de ruggenwervels, en verbeter je je houding én je gezondheid. Bovendien zal een rechte rug je balans verbeteren, je behendigheid en uiteraard ook je vechtkunstvaardigheden.
Het liften van je Bai Hui verbetert ook de circulatie in je brein. Zowel de oosterse als de westerse wetenschap erkennen het grote belang van deze circulatie. Het verstoren van die circulatie, zelfs al is dat maar voor een paar minuten, leidt tot permanente hersenschade.

Energiestroom
Daar waar je aandacht naar toe gaat, daar stroomt je Qi – je levensenergie – naar toe. En je bloed volgt. In de Chinese geneeskunde weet men dat al vele eeuwen. Als je sterk aan je handen denkt, dan gaan ze tintelen, voelen ze heel vol aan, opgezwollen, en worden ze warm, soms zelfs heel heet. Wanneer je aandacht naar Bai Hui gaat dan verhoogt dat de alertheid en je creativiteit.
Dan is er nog iets met je Bai Hui-punt. Door je bovenlichaam loopt een energiebaan die wel de Tai Chi buis wordt genoemd. Bai Hui is de top van die buis, je verbinding met de kosmos. De onderkant is een acupunt dat Hui Yin heet, ‘ontmoeting met Yin’. Deze Tai Chi buis wordt ook wel de zee van twaalf meridianen genoemd of de zee van bloed. In het Chinees heet hij Chong Mai. Het is een van de acht buitengewone meridianen, en hij is van groot belang voor vruchtbaarheid, zwangerschap en persoonlijkheid.

 

 

baihui

Als baby in je moeders buik teer je volledig op haar Nier-energie. Men vermoedt dat de Chong Mai het eerste energiekanaal is dat zich in de foetus vormt. De Chong Mai vormt ook een rooster waarin de aderen zich kunnen vormen en zich kunnen vullen met bloed.
Het energiekanaal is verbonden met de wervelkolom, de hersenen en nier-meridiaan. Wanneer de Chong Mai goed geopend is – dat is nog best een hele kunst – dan kan de Qi vrijelijk stromen. Het is volgende Daoïsten een heel spiritueel kanaal, het kan een spirituele antenne zijn om informatie vanuit de kosmos te ontvangen. Je zou kunnen zeggen: je Chong Mai speelt een zeer belangrijke rol bij het contact maken met het grote kosmische bewustzijn.
De Chong Mai wordt in bepaalde tradities als ‘vuurpad’ of als ‘waterpad’ gebruikt. In een van de oudste bekende Qigong-series – de Yi Jin Jing – wordt zo een teveel aan Yang gereduceerd, om aldus een versneld verouderingsproces tegen te gaan. In een andere serie, de Xi Sui Jing wordt Chong Mai als waterpad gebruikt om Qi te koelen en vanaf Hui Yin door de wervelkolom naar boven te brengen. Ren Mai en Chong Mai bevatten allebei bloed en essentie (Jing) en lopen beiden naar het gezicht rond de mond. Bij mannen bevatten ze meer bloed dan Jing, wat lichaamshaar en baardgroei bevordert.

In de Tai Chi buis vind je de drie Dantians, die belangrijke energievelden in je lichaam. In een eerder artikel heb ik deze velden en hun belang al eens beschreven.

Als de Tai Chi buis recht is kan de energie optimaal stromen en kun jij dus optimaal functioneren. Dan kan Jing in Qi worden omgezet, Qi in Shen en kan de Shen het grote vacuum betreden, de Wu Ji.

Probeer het!
In de lessen en clinics die ik geef zeg ik vaak genoeg: ga er lekker mee experimenteren, probeer het uit! Ervaar wat het doet. Ik geef je een simpel voorbeeld van wat je kunt doen. Ga recht staan. Doe je ogen dicht. Ontspan. Je hoeft geen exotische vechthouding aan te nemen, gewoon recht staan. Laat je armen langs je lichaam hangen. Ga niet naar de volgende stap voor je je helemaal ontspannen voelt.

Wanneer je je ontspannen voelt til je je Bai Hui punt op. Ga met je aandacht naar dat punt. Wees je bewust van heel je lichaam. Sta zo ongeveer drie minuten.
Verander nu je houding, ga heel slecht staan, zak wat in elkaar, maak de rug krom, steek je kin uit. Blijf bewust van heel je lichaam. Sta weer drie minuten stil.
Keer dan terug naar de eerdere positie, met de rug recht en je Bai Hui opgetild. Sta nogmaals drie minuten stil, en observeer de fysieke, mentale en emotionele sensaties die het resultaat zijn van het veranderen van je houding. En dan tot slot: open je ogen weer en loop korte tijd rond.