Meditatie betekent volgens het woordenboek: ‘in gedachten verzonken zijn’. Meditatie is tot rust komen, overdenken. Er bestaan diverse vormen van meditatie. Als dat je iets lijkt moet je er eigenlijk eerst achter zien te komen welke vorm het beste bij je past. Het is niet zo belangrijk dat je lang mediteert. Wel is het noodzaak dat je regelmatig mediteert, er als het ware een dagelijkse gewoonte van maakt
Hoewel meditatie ook wel wordt vergeleken met een innerlijk gebed, heeft het in principe niets met religie te maken. Het is een geesteshouding. Bij meditatie worden soms mantra’s gebruikt. Dat zijn teksten die je als het ware bidt. Maar dit is niet noodzakelijk.
Meditatie maakt gelukkiger, gezonder, geestelijk sterker. Het is een goede hulp bij het doorgronden van je karaktereigenschappen. Het leidt zeker tot een geestelijk groei en zuiverheid. Meditatie ontspant de gedachtenwereld en het lichaam dat onder invloed staat van onze geestesgesteldheid.

Gedachten bestrijden
Je hoeft niet moeilijk te doen om te mediteren. Het heeft bijvoorbeeld geen enkele zin om gedachten te bestrijden. Een heel goede en eenvoudige methode is om je op je eigen ademhaling te concentreren.
Voel je adem de neus in- en uitgaan. Tel hierbij rustig. Wordt je afgeleid door je gedachten? Dat is niet erg, begin gewoon rustig opnieuw.
Het valt in het begin warempel niet mee om los te komen van het denken, de neiging alles te rationaliseren. Ze zeggen wel eens dat gedachten als lastige apen zijn. Geef je ze aandacht, dan blijven ze vervelend doen om hun zin te krijgen. Negeer je hun gedrag, dan houden zij vanzelf op en gaan weg.
Waak ervoor om (weer) te vervallen in prestatiedrang. Je hoeft niets te presteren. Je gaat gewoon steeds dieper en dieper ontspannen.

Werkelijkheid
Meditatie is geen afzondering van de werkelijkheid, maar het objectief verwerken van de werkelijkheid. Het is als op een berg gaan zitten om alles te kunnen overzien. Roken, drinken, gaan winkelen zijn misschien wel meer een vlucht uit de werkelijkheid dan meditatie.
Val je in slaap? Het zij zo, je was zeker vermoeider dan je dacht. Uiteindelijk zul je alerter worden, wakkerder. Voel je hart kloppen. Voel het overal in je lichaam kloppen. Negeer gedachten. Merk invloeden op die optreden, maar ga er niet in mee.