Vijf elementen voeding: Hout

Last van migraine? Ben je nogal besluiteloos momenteel? Dat zou best eens aan je Hout-element kunnen liggen.
Het element hout staat voor nieuw, voor het begin, de geboorte, de kindertijd, voor groei en ontwikkeling. En bijvoorbeeld ook voor planning en het starten van een onderneming. Voor samenwerking, aanpassingsvermogen, organisatie en zelfexpressie. Wanneer het element in balans is, heb je een heldere visie en ben je in staat om scherp onderscheid te kunnen maken.
Hout staat ook voor flexibiliteit (denk aan bamboe). Wanneer je moeilijk kunt omschakelen van de ene naar de andere situatie is het houtelement niet in
balans. Daarnaast is dit element belangrijk voor het maken van goede keuzes. Het seizoen van dit element is de lente.
Het element Hout is verbonden met je lever en galblaas. De lever zorgt voor een evenwichtige verdeling van energie in het lichaam en is verantwoordelijk voor de hoeveelheid en de kwaliteit van het bloed. Daarnaast zorgt de lever voor de pezen en spieren, komt tot uitdrukking in de ogen.
De emotie die bij het houtelement hoort is boosheid. Woede veroorzaakt een overmaat aan hitte (Yang). Dit kan klachten in het houtelement geven. Daarnaast kan een teveel aan Yange voeding ook hitte in het houtelement veroorzaken en een kort lontje veroorzaken. Een ontspannen lever uit zich in creativiteit, organisatietalent, tolerantie en onbekrompenheid.
Ik adviseer om in het kader van de vijf elementen ook mijn artikel te lezen over je leidende element.
Als je element Hout in onbalans is kan dat klachten geven. Zoals hoofdpijn en migraine, hoge bloeddruk, spierkramp, broze nagels, droge ogen, tranende ogen, hooikoorts, gynaecologische problemen zoals overvloedig of weinig bloedverlies bij menstruatie en PMS (pre-menstrueel syndroom). Klachten van de galblaas kunnen zijn: Ischias, spit, heupgewrichtproblemen en galstenen.
Wat kun je aan dit soort klachten nu doen met voeding. Ik noem wat voorbeelden.
  • Vermijd hete en verwarmende (yange) voeding zoals pepers en knoflook.
  • Vermijd cherpe kruiden, kleurstoffen, conserveringsmiddelen.
  • Ban alle vormen van toegevoegd suiker.
  • Drink geen koffie of alcohol.
  • Vermijd vette voeding.
Om het Hout-element te herstellen moet je je vooral richten op zure voedingsmiddelen. De kleur van het hout element is groen. Veel groene voedingsmiddelen versterken het houtelement. Hieronder zie je een aantal voorbeelden van voeding die geschikt is om het houtelement te versterken.
  • Zure fruitsoorten zoals ananas, kiwi, rabarber, citroen, sinaasappel en zure appel.
  • Groenten als augurk, zuurkool tomaat, en spruiten.
  • Vlees als kip en eend.
  • Granen als gort en spelt.
  • Dranken als: kersensap, hibiscusthee, rozenbottelthee, witte wijn en witbier.
  • Maïshaarthee werkt uitstekend voor galstenen en gruis.
Het Hout-element is lastig om met voeding alleen te balanceren. Beweging kan je hierin ook helpen, en essentiële olie geeft ook vaak opmerkelijke resultaten. Dat je met voeding alleen maar beperkt effect sorteert komt omdat de energie van het Hout-element erg sterk is en voeding alleen hierop vaak onvoldoende effect heeft. Leefstijlverandering is belangrijk, om te zorgen dat de klachten niet opnieuw ontstaan. Je kunt denken aan stressreductie, regelmatig ontspannende oefeningen doen, meditatie en het leren uiten van emoties zoals boosheid.
2018-02-19T10:51:56+00:00