De Acht Brokaten, gezondheidseffecten

De Acht Brokaten, gezondheidseffecten

 

De Acht Brokaten (八段锦气功) is een geweldige serie om te doen. De oefeningen hebben een sterke energetische werking en zorgen bovendien nog een beetje voor een fysieke workout.

Twee handen houden de hemel omhoog
De eerste oefening heet Twee handen houden de hemel omhoog. Deze oefening versterkt en balanceert systemen voor ademhaling, hormonen, spijsvertering en eliminatie. Daarnaast brengt hij extra bloed naar de borstkas en buikholte. De driewarmer wordt in balans gebracht. De driewarmer is een lichaamsfunctie die de Chinezen onderscheiden; het is in feite het hele bovenlichaam. De oefening corrigeert ook een slechte houding in de bovenrug en borstkas, vergroot de longcapaciteit, opname van zuurstof en verhoogt de afgifte van kooldioxide. Vermoeidheid wordt verlicht.

Trek de boog om de havik te schieten
Oefening 2 heet Trek de boog om de havik te schieten. Deze versterkt en balanceert het centrale zenuwstelsel, spieren, pezen en immuunsys­temen, hij is weldadig voor de bovenste warmer (longen en hart), versterkt de ademhaling en bloedcirculatie, versterkt borst- en tussenribspieren en vermindert de opbouw van melkzuur. De arteriën van het hart ontspannen en de ademcapaciteit wordt vergroot.

Scheid hemel en aarde
Scheid hemel en aarde heet oefening 3. Door deze oefening worden de organen die de spijsvertering reguleren gerekt en gemasseerd. Oefening 3 bevordert de peristaltiek van de darmen, ondersteunt de vertering en versterkt de milt bij de productie van rode en witte bloedlichaampjes.

Wijze uil kijkt achterom
Oefening 4, genaamd Wijze uil kijkt achterom, verhoogt de circulatie van bloed naar de hersenen, versterkt het centrale zenuwstelsel, verlicht vermoeidheid in het hoofd en verbetert de impulsen vanuit het zenuwstelsel naar de ademhalings- en circulatie­systemen. Hij versterkt de oogspieren. Daarnaast repareert deze oefening de 5 zwakheden. Te lang zien beschadigt het bloed (televisie, computer); te lang liggen beschadigt de Chi; te lang zitten beschadigt de spieren; te lang staan beschadigt de botten; te lang lopen (in beweging zijn) beschadigt de pezen. Ook herstelt nummer 4 schade aan de 7 emoties (vreugde, woede, verdriet, angst, schrik,  lang nadenken, zorgen maken).

De draak zwaait zijn hoofd en roert zijn staart
Oefening 5 heet De draak zwaait zijn hoofd en roert zijn staart. Deze verzacht mentale stress, versterkt het lichaam in zijn totaliteit, verlicht nerveuze spanning (hart) en bevordert de Chi-stroom door de wervelkolom en nek. Bovendien versterkt hij taille en bovenbenen.

Omvat de voeten om de vitale kracht vrij te maken
Omvat de voeten om de vitale kracht vrij te maken, zo heet oefening 6. Deze versoepelt de rug- en beenspieren, ondersteunt de organen in de onderbuik (voornamelijk nieren en blaas) en verjongt de reproductie-organen. De functies van de bijnieren wordt verbeterd, evenals de flexibiliteit. Hij versterkt de vitaliteit.

Met vuisten de vitale kracht vermenigvuldigen
Nummer 7 heet Met vuisten de vitale kracht vermenigvuldigen. De oefening versterkt het skelet en de pezen en stimuleert de circulatie van energie (Qi) en bloed. Hij voorkomt degeneratie van gewrichten, stimuleert de hersenschors en ondersteunt de lever.

Verdrijf alle ziekten door de hakken
De laatste Brokaat heet Verdrijf alle ziekten door de hakken. Deze oefening normaliseert het centrale zenuwstelsel en zorgt voor lichte vibratie in alle organen. Hij stimuleert alertheid, verwijdert vermoeidheid en verfrist het lichaam.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin