Onderzoekers uit Taiwan zijn van mening dat Tai Chi mensen met diabetes type 2 kan helpen hun aandoening beter onder controle te houden. Tai Chi combineert een diepe ademhaling en ontspanning met rustige lichaamsbeweging. Het onderzoeksteam bekeek de impact van een 12 weken durend programma met Tai Chi oefeningen op de T-cellen bij 60 mensen van dezelfde leeftijd. De helft van hen had wel diabetes type 2, de andere helft niet. T-cellen zijn een belangrijk onderdeel van het immuunsysteem van het lichaam.

Volgens de onderzoekers remt zware lichamelijke inspanning de werking van het immuunsysteem, maar heeft rustige inspanning juist het tegenovergestelde effect. Tai Chi behoort tot de rustige vormen van lichaamsbeweging. “Dit is een interessante ontdekking die bevestigd dat rustige lichaamsbeweging belangrijk is bij het effectief behandelen van diabetes type 2″, aldus Cathy Moulton van de Engelse Diabetesvereniging. “Hierdoor neemt het risico van het ontwikkelen van ernstige complicaties zoals een hartziekte, beroerte en blindheid af.”

30 minuten
De Engelse Diabetesvereniging adviseert mensen met diabetes type 2 dagelijks minimaal 30 minuten matig te bewegen en dat minimaal 5 dagen per week. “Elke vorm van beweging waarbij je het warm krijgt en waarbij je zodanig buiten adem raakt dat je nog redelijk een gesprek kunt voeren, telt als matige lichaamsbeweging. Dit houdt ook in: intensief het huis schoonmaken, vlot met de hond wandelen en, uiteraard, Tai Chi.”
Naast het belang van matige lichaamsbeweging, zorgt het ontspannende element van Tai Chi wellicht voor het verminderen van stress, waardoor er minder adrenaline vrijkomt. Teveel adrenaline kan leiden tot insulineresistentie en hoge bloedglucosewaarden.