Ontspannen en natuurlijk – Gouden regels bij het trainen 1

Ontspannen

[fusion_builder_container hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” menu_anchor=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_position=”center center” background_repeat=”no-repeat” fade=”no” background_parallax=”none” parallax_speed=”0.3″ video_mp4=”” video_webm=”” video_ogv=”” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_loop=”yes” video_mute=”yes” overlay_color=”” video_preview_image=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” padding_top=”” padding_bottom=”” padding_left=”” padding_right=””][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” center_content=”no” last=”no” min_height=”” hover_type=”none” link=””][fusion_text]

Tijdens het oefenen is je lichaam zo ontspannen mogelijk. Probeer zoveel mogelijk lichaamsgeheugen los te laten, schakelaartjes om te zetten. Lichaamsdelen hebben een eigen geheugen. Bijvoorbeeld: mijn vingers. Als ik gitaar speel hoef ik niet over elk akkoord na te denken, de geheugentjes in mijn vingers vormen het akkoord vaak al voordat ik het echt bedenk. Al die geheugentjes hebben enorm veel nut, maar ze zorgen ook voor spanningen in je lijf. En er zitten heel veel van die onbewuste spanningen in je lijf. Schakel ze bewust uit, voel bijvoorbeeld dat die hand nog wat gespannen is, en zet in je denken de schakelaar om. Vertrouw me, het werkt. Zo keer je terug naar de natuurlijke staat. Een ‘blanco’ lichaam, waarbij alle geheugentjes zijn uitgeschakeld, is een perfect begin van je training. Overigens spelen meer factoren, zoals het niet focussen van je blik. Ontspan de ogen, maak je blik wazig. Tot slot nog een tip: ontspan de billen. Als je staat, voel dan eens of je billen gespannen zijn. Zet de schakelaar om. Ontspan ze. Dan gebeurt er heel veel. Onder meer ontspant daardoor je middenrif, waardoor je weer naar een natuurlijke buikademhaling kunt komen.
Het is van groot belang dat je geest ook ontspannen is. Accepteer dat er tijdens je training gedachten komen, net als tijdens meditatie. Maar laat ze niet ‘ontaarden’ in een chemische reactie, waarbij de gedachten over elkaar struikelen en je geest van de hak op de tak springt. Focus je op je bewegingen, op je lichaam, op je adem. Dat brengt de aap in je hoofd tot rust.

Als je er in slaagt om kalm te worden, dan zul je er in slagen om vermoeidheid te elimineren en energie op te slaan. Rust en beweging zijn aan elkaar gerelateerd. Als je traint ben je niet op zoek naar volledige rust, verstilling, maar je zoekt beweging in de verstilling (动中之静, Dong Zhong Zhi Jing). Als je traint plaats dan verstilling op de voorgrond, breng de geest tot rust en beweeg langzaam. Je beweegt in een staat van alert bewustzijn. Op die manier keer je terug naar de natuurlijke staat, de natuurlijke manier van bijvoorbeeld bewegen, ademhalen, concentratie.

[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin