Geschokt

Ik doe Tai Chi

Als je tegen een Chinees zegt: “Ik doe Tai Chi,” zal hij je verwonderd aankijken. Vol onbegrip. Net zoals wij westerlingen weinig van Chinezen begrijpen. Wij hebben het allemaal over Tai Chi, maar eigenlijk is dat een foute aanduiding voor hetgeen we eigenlijk bedoelen. Tai Chi is eigenlijk filosofie. Het is ook nog eens verouderde spelling. Die verouderde spelling noemen we Wade-Giles. De moderne spelling heet Pinyin. Wanneer we de vechtkunst bedoelen moet je eigenlijk zeggen: Taijiquan. Oftewel, in de oude spelling: Tai Chi Chuan. En om de verwarring compleet te maken: vaak genoeg wordt Tai Chi gezegd, maar wordt Qigong beoefend. Maar goed, de term Tai Chi is ingeburgerd. Dus gebruiken we hem maar. Ik geef les in Tai Chi. En dat betekent feitelijk dat ik lesgeef in Qigong – gezondheidsoefeningen – en Taijiquan – de vechtkunst.

Qigong, Taijiquan en meditatie

Qigong spreek je uit als Tsjie Koeng. Het betekent letterlijk: energiewerk. De benaming Qigong is overigens pas midden vorige eeuw bedacht, als een overkoepelende term voor dat reusachtige veld aan oefeningen, die enorme variëteit. Taijiquan spreek je uit als Taai Dzjie Tsjoe-en. Je snapt waarom we in het westen meestal voor de term Tai Chi kiezen, dat bekt lekkerder.

De overeenkomsten
Qigong en Taijiquan zijn allebei meditatief. Qigong is als het ware de moeder van Taijiquan, het is op dezelfde principes gebaseerd. Qigong is duizenden jaren oud. Taijiquan schat men op 700 jaar oud. Qigong en Taijiquan zijn allebei meditatief.

De verschillen
Qigong is makkelijk. Taijiquan is ingewikkeld. Qigong bestaat uit korte oefeningen, Taijiquan is als het ware een lange oefening. Qigong kun je een keer in de week doen en je er lekker bij voelen. Taijiquan leer je alleen maar wanneer je dagelijks oefent. En dan nog duurt het over het algemeen jaren voordat je de vorm puur choreografisch beheerst. De vorm, zo noemen we dat in Taijiquan, bestaat uit een aantal bewegingen. Wij doen om te beginnen een 64-vorm. Bij Qigong merk je het effect direct. Je hoeft niet eerst maanden te trainen voordat de effecten merkbaar zijn. Bij Taijiquan duurt het jaren voordat de verdieping inzet, in eerste instantie zit je heel erg in je hoofd. Omdat de mensen die bij mij komen sowieso last hebben van teveel in het hoofd zitten, adviseer ik dan ook om te beginnen met Qigong. Je kunt later altijd alsnog Taijiquan gaan doen. Qigong is een soort slow motion bewegen. De zachte bewegingen zijn heerlijk ontspannend. Niet voor niets wordt het wel meditatie in beweging genoemd. Het is geschikt voor iedereen en absoluut blessurevrij.

Mijn lessen
Ik vind de weerbaarheidsaspecten die Taijiquan zo belangrijk dat ik ze ook inbreng in de Qigong-lessen. En overigens doen we in de Taijiquan-lessen ook Qigong, omdat ook het basale energiewerk van enorm belang is. Hieronder kun je nog veel meer lezen over Qigong, Taijiquan en meditatie. Maar het beste is het toch om gewoon een proefles te komen doen. Dat is natuurlijk gratis en kan in alle Qigong-lessen. Klik op de knop hieronde

Qigong

Qigong betekent energiewerk. Het idee dat we ook uit energie bestaan is niet alleen van de Chinezen. Alle volkeren op aarde wisten daarvan, maar de Chinezen hebben er een ware wetenschap van gemaakt. Het was pneuma voor de oude Grieken, prana in India, medicijn voor de Indianen in Noord-Amerika. De Chinezen hebben van die inzichten een ware wetenschap gemaakt. Door duizenden jaren de natuur en de mens te bestuderen ontwikkelde zich de Traditionele Chinese Geneeskunde (TCM).
Uit dat bestuderen van mens en natuur ontwikkelden de Chinezen drie modellen. Dat van Yinyang, van de Vijf Elementen en van de Acht Trigrammen. Over Yinyang en over de Vijf Elementen heb ik het vaak in de lessen, omdat het je enorm veel leert over hoe jij in elkaar steekt, hoe de wereld in elkaar steekt, waarom mensen reageren zoals ze reageren, enzovoorts. Het reikt je ook handvatten voor het verbeteren van je gezondheid, je welzijn en je weerbaarheid.

Meditatie Max

Ontspanning

Een doel van Qigong en Taijiquan is het ontdekken van de kracht van ontspanning. Door ontspannen te bewegen gaat je Qi beter stromen door de meridianen (energiebanen) en worden blokkades opgeheven. Je zult al snel merken dat je minder in je hoofd zit en dat de ene beweging de andere opvolgt zonder dat je erbij na hoeft te denken.

Max

Taijiquan

Taijiquan kun je vertalen als ‘ultieme verheven vuist’. Je beoefent het om te ontspannen, om gezond te blijven of weer te worden. Of om sterker te worden, geestelijk en emotioneel. Het bestaat uit zachte bewegingen, waarvan de Chinezen in de loop van duizenden jaren hebben ontdekt welk effect ze op ons lichaam hebben.

Taijiquan is een vechtkunst. En vechten doen we nog steeds, vrijwel dagelijks. Niet fysiek natuurlijk, maar we worden wel bijna elke dag mentaal uitgedaagd of we worstelen emotioneel. Je zult merken dat je door Taijiquan steviger in je schoenen komt te staan, dat je leven meer in balans komt.

Gezondheid is voor Chinezen de stabiele situatie. Pas als er blokkades optreden of bijvoorbeeld bepaalde organen te veel of te weinig energie krijgen (zoals door slechte voeding of te weinig correcte beweging), dan wordt de mens ziek.zou

Stijlen

Er bestaan allerlei stijlen in Taijiquan. Ik schetste al het verschil in moderne en traditionele vormen. Er bestaan allerlei familiestijden, en ook kloosterstijlen zoals Wudang en 

Shaolin vormen. De kloosterstijlen zijn over het algemeen harder dan de familiestijlen. In het westen wordt de Yang-stijl verreweg het meest beoefend, ook in mijn school. Het is gewoon de makkelijkste stijl. Maar vergis je niet: Taijiquan is als een instrument leren bespelen, het vergt elke dag oefening, discipline en doorzettingsvermogen. Anders blijft het gewoon een dansje.

Tai Chi versus Yoga

De overeenkomsten
Yoga en Tai Chi zijn oeroud en komen uit Azië. Bij allebei draait het om beweging, en speelt het meditatieve zeker een grote rol. Bij allebei staat energie centraal, in India wordt over Prana gesproken, in China over Qi. 

De verschillen
Tai Chi komt uit China, Yoga uit India. Alhoewel beide landen in Azië liggen zijn ze fors verschillend. Ik hoorde eens een grap die mooi uitlegde. Stel dat er een marsmannetje

op aarde landt, wat is het verschil in opvang in India en China? In India vallen de mensen meteen op de knieën om het marsmannetjes te aanbidden. In China gaan de mensen overleggen hoe ze hem het lekkerst kunnen bereiden. Een grapje natuurlijk, maar wel illustratief.

Tai Chi is zachter, Yoga vraagt toch wel iets meer om atletisch vermogen. Yoga is statisch, Tai Chi vloeit. 
En dan nog een verschil dat ik heel erg belangrijk vind. In mijn lessen maak ik je bewust van dingen. Ik leer je dat je eigenlijk de hele dag door kunt oefenen. Tai Chi kun je dus de hele dag door oefenen. Dat heb ik over Yoga nergens kunnen ontdekken.

Meditatie

Meditatie betekent volgens het woordenboek: ‘in gedachten verzonken zijn’. Meditatie is tot rust komen, overdenken. Er bestaan diverse vormen van meditatie. Als dat je iets lijkt moet je er eigenlijk eerst achter zien te komen welke vorm het beste bij je past. Het is niet zo belangrijk dat je lang mediteert. Wel is het noodzaak dat je regelmatig mediteert, er als het ware een dagelijkse gewoonte van maakt.
Hoewel meditatie ook wel wordt vergeleken met een innerlijk gebed, heeft het in principe niets met religie te maken. Het is een geesteshouding. Bij meditatie worden soms mantra’s gebruikt. Dat zijn teksten die je als het ware bidt. Maar dit is niet noodzakelijk.
Meditatie maakt gelukkiger, gezonder, geestelijk sterker. Het is een goede hulp bij het doorgronden van je karaktereigenschappen. Het leidt zeker tot een geestelijk groei en zuiverheid. Meditatie ontspant de gedachtenwereld en het lichaam dat onder invloed staat van onze geestesgesteldheid.

Meditatie

Gedachten

Je hoeft niet moeilijk te doen om te mediteren. Het heeft bijvoorbeeld geen enkele zin om gedachten te bestrijden. Een heel goede en eenvoudige methode is om je op je eigen ademhaling te concentreren. Voel je adem de neus in- en uitgaan. Tel hierbij rustig. Wordt je afgeleid door je gedachten? Dat is niet erg, begin gewoon rustig opnieuw. Het valt in het begin warempel niet mee om los te komen van het denken, de neiging alles te rationaliseren. Ze zeggen wel eens dat gedachten als lastige apen zijn. Geef je ze aandacht, dan blijven ze vervelend doen om hun zin te krijgen. Negeer je hun gedrag, dan houden zij vanzelf op en 

gaan weg.
Eigenlijk is het zo dat wanneer je je bewust wordt dat er veel gedachten zijn, dus als je zeg maar even boven jezelf hangt en jezelf waarneemt, dat precies dát mediteren is. Die andere staat. Meditatie is geen afzondering van de werkelijkheid, maar het objectief verwerken van de werkelijkheid. Het is als op een berg gaan zitten om alles te kunnen overzien. Roken, drinken, gaan winkelen zijn misschien wel meer een vlucht uit de werkelijkheid dan meditatie.
Val je in slaap? Het zij zo, je was zeker vermoeider dan je dacht. Uiteindelijk zul je alerter worden, wakkerder. Voel je hart kloppen. Voel het overal in je lichaam kloppen. Negeer gedachten. Merk invloeden op die optreden, maar ga er niet in mee.

Hersengolven

Er is veel onderzoek gedaan naar de werking van meditatie en het effect daarvan op lichaam en geest. Uit al die onderzoeken blijkt dat meditatie een positieve invloed heeft. Tijdens het mediteren verandert de activiteit van de hersengolven. In het dagelijks leven produceren de hersenen voornamelijk bèta-golven. In deze toestand houden we ons onder andere bezig met denken, problemen oplossen, concentratie en plannen maken. De

 meeste activiteiten zijn op de buitenwereld gericht. Als we ons ontspannen gaan de hersenen een lagere golflengte produceren, de alfa-golven. Dit gaat samen met een gevoel van rust. Het is een soort slaaptoestand, terwijl je toch wakker bent. Spanning lost zich op en je energie wordt weer opgeladen. In deze toestand kun je sneller nieuwe informatie in je opnemen en het ook beter onthouden. Op lichamelijk niveau worden de hartslag en ademhaling vertraagd en ontspannen de spieren zich. Bij alle vormen van meditatie spelen langzame hersengolven een belangrijke rol.

Focus

Bij meditatie gaat het erom dat je je aandacht ergens op richt. Dit klinkt heel simpel maar dat is het niet, want je geest is heel snel weer afgeleid. De ene gedachte roept weer een andere
op en voordat je het weet zit je aan heel iets anders te denken dan waar je je aandacht op wilde richten. Hierdoor moet je je niet laten ontmoedigen. Na de nodige oefening zul je in staat zijn om je gedachten beter onder controle te kunnen houden.
Belangrijk is dat je een oefening kiest die je zelf prettig vindt. Er zijn namelijk verschillende manieren waarop je kunt mediteren. Je kunt het doen door stil te zitten en je ogen dicht

te doen en je te concentreren op bijvoorbeeld je ademhaling, maar dat hoeft niet. Je kunt namelijk ook mediteren door te wandelen en je aandacht te richten op de geur of de geluiden uit de omgeving. Ook een warme douche of bezig zijn met je favoriete hobby kunnen een meditatie zijn. Als je je volle aandacht op iets richt zul je merken dat er steeds minder gedachten in je opkomen, waardoor het een stuk rustiger wordt in je hoofd.

Mediteren hoeft ook niet veel tijd te kosten. Een kwartier per dag is al genoeg. Het gaat er ook niet om hoe lang, maar hoe regelmatig je het doet. Als je vaak oefent zul je merken dat het steeds makkelijker gaat en dat je ook in het dagelijks leven rustiger wordt.