Korte Qigong-set voor luie westerlingen

Tijd is voor westerlingen altijd een dingetje. Chinezen nemen de tijd om te trainen, die staan eerder op, gebruiken hun pauzes of – wanneer ze gepensioneerd zijn – ze staan de hele ochtend in het park hun oefeningen te doen. Dr. Xie heeft eens een speciale set samengesteld voor mensen met weinig tijd. Hij noemde dat wel de ‘reisset’, want op reis neem je zo min mogelijk bagage mee.

Doe de onderstaande oefeningen elke dag, liefst op hetzelfde tijdstip. Besteed 10 tot 15 minuten aan de oefeningen. Ik ga de oefeningen in de staande variant beschrijven. Mocht je ze zittend willen doen bedenk dan het volgende. Het bovenlichaam moet recht zijn. Als je bijvoorbeeld op een stoel gaat zitten, de heupen moeten hoger zijn dan de knieën en de voeten plat op de grond.

Voorbereiding
In de ogen van dr. Xie moeten eigenlijk alle oefeningen beginnen met wat hij noemt “the empty state meditation”. Je voeten staan schouderbreed uiteen, het lichaam is ontspannen. De tenen ‘ grijpen in de aarde’. Dat wil zeggen: til je tenen op, maak je voeten als het ware langer en leg de tenen weer op de grond. Je gewicht is nu over de hele voetzool gelijk verdeeld.
De knieën zijn licht gebogen, de rug is recht. Het puntje van je tong ligt tegen je gehemelte. De armen hangen ontspannen naast je lichaam, waarbij de middelvinger bij het Fengshi punt hangt. Dat punt zit als het ware op de zoom, als die aan de zijkant van je broek zit. Mocht je alcohol drinken, en ’s ochtends een kater hebben, dan is het goed om dit acu-punt te masseren.

Adem op natuurlijke wijze. Maak de geest leeg. Hiermee kom je vanzelf in wat dr. Xie noemt ‘de ontspannen staat’.

Oefening 1. Pulling Qi (Qi trekken)
Je armen bewegen voorwaarts en je pakt een grote, denkbeeldige bal beet. Je vingers zijn ontspannen geopend, je armen rond. Concentreer je op je Laogung punten en vingers. Wanneer je de Qi-stroom voelt beweeg je de handen rustig uit elkaar. Dan weer rustig naar elkaar toe. Trek de Qi naar de bal die tussen je zit. Wanneer je voldoende Qi hebt opgewekt breng je de bal van Qi naar je Dantian. Leg je handen over je Dantian. Maak de geest leeg.

Oefening 2. Listening to Qi (luisteren naar de Qi)
Laat je handen naast je lichaam zakken. Van daaruit gaan je handen opzij en omhoog. De handen gaan verder omhoog tot ze elk boven een schouder hangen. Laat dan je handen rustig zakken, tot elke hand voor een schouder hangt. De ellebogen hangen ontspannen naar beneden. Ga met je aandacht naar binnen en luister naar de Qi, neem waar wat er gebeurt. Na enige tijd draai je de handen naar de borst en leg ze over elkaar over je borstbeen (Zhong Dantian, oftewel middelste Dantian). Maak de geest leeg.

Oefening 3. Holding heaven’s Qi (draag de hemelse Qi)
Laat je handen naast je lichaam zakken. Van daaruit gaan de handen zijwaarts omhoog. Op schouderhoogte draai je de handpalmen omhoog. Wees je bewust van de Qi-sensaties die optreden in je handpalmen en vingers. Beweeg dan rustig je handen enigszins op en neer, zo’n twintig tot dertig centimeter. Wanneer het Qi-gevoel toeneemt maak je de beweging kleiner, tot hij helemaal stopt. Zo sta je een tijdje. Dan bewegen de handen omhoog en leg je ze over je Baihui punt, je kroon. Linkerhand over de rechter. Maak de geest leeg.

Oefening 4. Gathering in heaven’s Qi (verzamel hemelse Qi)
Laat je handen naast je lichaam zakken. Van daaruit gaan de handen zijwaarts omhoog. Op schouderhoogte draai je de handpalmen omhoog. Wees je bewust van de Qi-sensaties die optreden in je handpalmen en vingers. Beweeg dan rustig je handen enigszins op en neer, zo’n twintig tot dertig centimeter. Wanneer het Qi-gevoel toeneemt maak je de beweging kleiner, tot hij helemaal stopt. Zo sta je een tijdje. Dan bewegen de handen omhoog en leg je ze over je Baihui punt, je kroon. Linkerhand over de rechter. Maak de geest leeg.

Oefening 5. Gathering in earth’s Qi (verzamel aarde-Qi)
De handen zakken naar beneden, naast je lichaam. Vervolgens komen ze weer omhoog voor het lichaam, de handpalmen wijzen nu naar beneden. De ellebogen bevinden zich net voor je lichaam. Handen zijn ontspannen en zijn op gelijke hoogte met de ellebogen. Focus op je handen. Leg je handen weer over je Xia Dantian. Maak de geest leeg.