Jicht en voeding

Jicht is een zeer pijnlijke vorm van artritis. Het treedt op wanneer door hoge niveaus van urinezuur in het bloed kristallen worden gevormd, die zich ophopen rond een gewricht.
Urinezuur wordt in het lichaam geproduceerd wanneer een chemicalie genaamd purine wordt afgebroken. Purine komt van nature voor in het lichaam, maar wordt ook gevonden in voeding. Urinezuur wordt normaal gesproken uit het lichaam geëlimineerd via de urine. Een jicht-dieet helpt om de niveaus van urinezuur in het bloed te verminderen. Een jicht-dieet is dus geen remedie, maar het helpt tegen de pijnlijke jicht-aanvallen en verminderen de voortschrijdende schade aan gewrichten.

Minder eten
Jicht werd van oudsher gezien als een rijkeluisziekte, omdat er een relatie werd gezien met teveel eten, alcohol drinken en zeevoedsel. Artsen zagen dan ook enig verbetering wanneer de patiënt minder ging eten en drinken.
Toen eenmaal de oorzaak van jicht bekend werd, werd er lange tijd een dieet gebruikt dat zich richtte op vermijden van voeding die gemiddeld tot hoge waarden purine hadden. Daarbij met je denken aan alcohol, orgaanvlees, gevogelte, rood vlees, zeevoedsel, wild, asperges, bloemkool, gedroogde bonen, erwten, paddenstoelen en spinazie.
Een lastig dieet om vol te houden. Bovendien betrof het natuurlijk veel voeding die normaal gesproken als uitermate gezond werd beschouwd.

Tegenwoordig is het inzicht in de materie scherper. Sommige zaken moet je mijden, maar je hoeft niet alle voeding met een hoog purinegehalte uit je dieet te schrappen. En er zouden sommige zaken aan je dieet moeten worden toegevoegd om de urinezuurniveaus te beheersen.

Hieronder zie je een overzicht van de belangrijkste stappen die je kunt zetten om jicht – en de schade door jicht – binnen de perken te houden.

Gewichtsverlies. Overgewicht verhoogt het risico om jicht te ontwikkelen. Gewichtsverlies vermindert dat risico. Uiteraard betekent een verminderd gewicht ook een verminderde belasting van de gewrichten.
Complexe koolhydraten. Eet meer fruit, groenten en volkoren. Vermijd witbrood, cake, snoep, gesuikerde drankjes en producten met HFCS (High Fructose Corn Syrup).
Water. Drink voldoende water. Als je meer water drinkt daalt het aantal jicht-aanvallen aantoonbaar.
Vet. Verminder het eten van verzadigde vetten van rood vlees, vettig gevogelte en vette zuivelproducten.
Eiwitten. Beperkt de dagelijkse inname van mager vlees, vis en gevogelte tot maximaal 150 gram.

 En dan zijn er natuurlijk nog wat algemene tips voor voeding en het gebruik van supplementen. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat groenten met veel purine niet het risico verhogen van terugkerende jichtaanvallen. Een gezond dieet, gebaseerd op veel fruit en groente kan dus ook groenten met veel purine omvatten. Je kunt dan denken aan asperges, spinazie, erwten, bloemkool of paddenstoelen. Orgaanvlees zou ik mijden. Bepaalde zeevruchten ook, zoals ansjovis, haring, sardientjes, mosselen, tonijn, makreel. Alcohol is niet zo goed. Het verhoogt het urinezuur in je lichaam en droogt je uit. Vitamine C kan helpen het niveau van urinezuur te verlagen. Er is wat onderzoek dat zou aantonen dat een matig gebruik van koffie zou leiden tot een afgenomen risico op jicht. Dat geldt ook voor het eten van kersen.

Wellicht overbodig om toe te voegen, maar toch: blijf vooral bewegen!

2015-04-27T22:05:30+00:00