Qi meditaties

 

In een cursus van acht weken leer je heerlijk mediteren. Je leert verschillende vormen van meditatie, van waaruit je die kunt gaan beoefenen die het beste bij jou past. Het doel is om je in deze serie lessen te leren om de stilte in jezelf te vinden, de rust. Om je dichter bij jezelf te brengen, zodat je de alledaagse stress beter kunt hanteren. De cursus begint om 16.30 uur en duurt een uur. Kosten: € 92,-. Aanmelden kan via telefoonnummer 06 – 2129 8781.

Stilte in je hoofd
Er is een mooi Nederlands woord, dat je niet meer zo vaak hoort: gelijkmoedig. Mediteren is het handhaven van gelijkmoedigheid en het observeren van de dingen die komen en gaan zonder je er mentaal of emotioneel aan te verbinden. Of – zoals mijn leraar in Beijing dr. Xie Peiqi het zei – “Observeer, en laat datgene wat je observeert niet tot een chemische reactie leiden.” We kunnen ons denken niet stoppen. Kunnen we het dan tenminste kalmeren? Ja!

Meditatie kan je helpen om energie terug te sturen naar je parasympatisch zenuwstelsel, het systeem dat je spijsvertering, immuniteit en seksuele functie ondersteunt. Kortgezegd: het helpt de helende en zelfregulerende capaciteiten van je lichaam. Het helpt ook de hormonen te reguleren die vrijkomen bij stress, en reduceert dus de stressreactie. Hierdoor kalmeren lichaam en geest en wordt het in je bovenkamer ook wat rustiger (al zal het er nooit helemaal stil worden).

Meditatie maakt gelukkiger, gezonder, geestelijk sterker. Het is een goede hulp bij het doorgronden van je karaktereigenschappen. Het leidt zeker tot een geestelijk groei en zuiverheid. Meditatie ontspant de gedachtenwereld en het lichaam dat onder invloed staat van onze geestesgesteldheid. Meditatie is geen afzondering van de werkelijkheid, maar het objectief verwerken van de werkelijkheid. Het is als op een berg gaan zitten om alles te kunnen overzien. Roken, drinken, gaan winkelen zijn misschien wel meer een vlucht uit de werkelijkheid dan meditatie. Val je in slaap? Het zij zo, je was zeker vermoeider dan je dacht. Uiteindelijk zul je alerter worden, wakkerder. Voel je hart kloppen. Voel het overal in je lichaam kloppen. Negeer gedachten. Merk invloeden op die optreden, maar ga er niet in mee.

Vooralsnog staat er geen cursus gepland. Zodra hij wordt ingepland komt het op deze pagina te staan.

Lees meer over meditatie op deze pagina.