2021
Een beetje laat, deze nieuwjaarswens, maar ik slaagde er niet in om de nieuwsbrief eerder de deur uit te doen. Wat komt er in 2021 op je af? Hoe leer je omgaan met verandering? Het antwoord is: ZEN. Wees zen. Hieronder lees je er meer over.
mtt logo groen transparant

Nieuwsbrief januari 2021


Hallo [subscriber:firstname | default:],

De lockdown duurt voort. En dan ook nog een avondklok er bij. Enorm veel mensen werken thuis. Het grote risico bestaat dat je dan uiteindelijk in de loop van een week wel heel weinig beweging krijgt. Voeding en beweging zijn bepalend voor de staat van je immuunsysteem. Misschien is het een idee om, nu je toch niet naar je werk hoeft te forensen, 's ochtends voor je ontbijt een half uurtje te wandelen. Heerlijk! En aanvullend zou je wat oefeningen kunnen doen. Ik heb een groeiend aantal videos online met fantastische oefeningen, die je immuunsysteem een oppepper geven. In deze nieuwsbrief vind je de link.
Iedereen keek erg uit naar dit nieuwe jaar. Alsof de wisseling van jaar een verandering met zich mee brengt. Dat is natuurlijk niet zo. De Chinezen gaan er van uit dat de wereld om je heen doorlopend verandert. Het is dus zaak om mee te bewegen, mee te veranderen. In deze nieuwsbrief wat tips om dat meebewegen te leren.

Blijf bewegen, blijf gezond!
Max
pexels-photo-3706707

Zen


Huiko stond de hele nacht in de sneeuw bij de ingang van Bodidharma's grot in de hoop hem te spreken. Toen Bodidharma hem uiteindelijk vroeg wat hij wilde, zei Huiko: "Mijn geest is niet in vrede." Bodidharma zei: "Zoek uw geest en breng hem bij me, ik zal hem vrede geven. Na een lange pauze zei Huiko: "Ik kan mijn geest niet vinden." Bodidharma antwoordde: "Daar! Ik heb hem vrede gegeven."

2020 was een uitdagend jaar. Hoe ga jij om met verandering? Voor westerlingen is verandering vaak een moeilijk onderwerp. Voor Chinezen is het onderdeel van het leven. Ze hebben zelfs een boek over verandering, de Yijing. Alles verandert doorlopend, en daar zijn zij zich meer van bewust dan wij.
Wat komt er in 2021 op je af? Hoe leer je omgaan met verandering? Het antwoord is: ZEN. Wees zen.

Hoe doe je dat?
1. Wees jezelf. Omarm jezelf in al je facetten, met al je gebreken. Hou onvoorwaardelijk van jezelf.
2. Wees in het moment. Geniet van elk moment. Wees dankbaar en tevreden. Wees zen.

Chinees
Overigens, het is een misvatting dat Zen Japans is. Het is net zo Chinees als Gongfu. Chan (禅 chán) - zoals het in China heet - werd in de 6e eeuw in het Shaolin-klooster geintroduceerd door Bodhidarma. Of hij ook echt de oorsprong van Zen heeft gebracht valt te bezien, in die oude tijden was het gebruikelijk om zaken toe te dichten aan bekende personen, omdat dat effectiever was voor de verdere ontwikkeling.

Zen wordt gezien als een variant van het Boeddhisme, maar er was in die vroege versie van Zen ook veel kruisbestuiving met het Daoïsme. Het woord Zen wordt veel gebruikt, maar weten mensen eigenlijk wel wat het betekent? De basale definitie zou kunnen luiden: een school van Mahayana Boeddhisme die er van uit gaat dat verlichting wordt bereikt door meditatie, zelfbeschouwing en intuïtie in plaats van door geloof en devotie.
Zen is het Japanse woord voor het Chinese begrip Chan. Chan is een afkorting van Channa (禅那 chánnà), een vertaling van het Sanskriet woord Dhyana. Volgens bronnen kan Dhyana worden vertaald als meditatie. Maar Chan-meesters beschrijven het veelal anders. Het cultiveren van stille contemplatie.

Focus
Focus op één ding, een voorwerp of een activiteit. Multitasken is een bitch. Ervaring leert dat Zen - focus op een ding - je gelukkiger maakt. Zelfs de meest vervelende klus wordt prettig wanneer je het met volle aandacht doet. Verlichting, gelukkig zijn, door volle aandacht op een ding, een voorwerp, een actie, een persoon.
Ik vind de uitspraak van grootmeester Dogen wel mooi: "Om de weg van Boeddha te bestuderen moet je je Zelf bestuderen. Om je Zelf te bestuderen moet je je Zelf vergeten. Door het Zelf te vergeten wordt je verlicht door de Tienduizend Dingen. Om verlicht te worden door de Tienduizend Dingen moet je de eenheid tussen het Zelf en de Tienduizend Dingen herkennen.

Het Jaar van de Os


Het is 2021. Tenzij de Chinees bent natuurlijk, dan is het 4718. Het Jaar van de Os begint op vrijdag 12 februari 2021. Het wordt in Azië ook wel het Lentefeest genoemd. Het Chinese jaar begint op de tweede nieuwe maan na de zonnewende van 21 december. Dit kan niet voor 21 januari en niet na 20 februari gebeuren. Van de eerste tot en met de vijftiende dag van de eerste maand van de Chinese kalender viert men feest.
Het is gebruikelijk dat men schulden betaalt, nieuwe kleren worden gekocht, en het huis wordt schoongemaakt. Er is gewoonlijk een groot familiemaal en de goden worden geëerd. De mensen geven elkaar cadeaus, ingepakt in rood papier - en in rood papier verpakt vuurwerk wordt afgestoken.
Het Chinees Nieuwjaar wordt traditioneel gevierd met de drakendansen en leeuwendansen. Volgens legenden was Nian een mensetend prooidier in het oude China, die ongemerkt huizen kon binnendringen. Al gauw leerden de Chinezen dat Nian gevoelig was voor hard lawaai en de kleur rood, en zij verdreven hem met explosies, vuurwerk, en veelvuldig gebruik van de kleur rood in het huis. Deze gebruiken leidden tot de eerste nieuwjaarsvieringen.

2021 is het Jaar van de Os, het tweede dier in de Chinese dierenriem. De Jade keizer had gezegd dat de volgorde zou worden bepaald door de volgorde waarop de twaalf dieren naar een feest kwamen. De Rat belazerde de Os, door hem te vragen of hij op zijn rug kon meerijden. Zo werd de Rat eerste, de Os tweede.

Bij ons is de horoscoop iets voor... laten we zeggen: fijnproevers. In China is de dierenriem veel meer geïntegreerd in het dagelijks leven. Ik vertel wel eens aan mijn leerlingen, dat een van de dingen die me in China zo aanspreken het feit is dat ALLES met elkaar verbonden is. Eten, taal, filosofie, Tai Chi... alles is prachtig met elkaar verweven. Het is daar heel gebruikelijk dat je je voorstelt en daarbij vermeldt welk dierenriemteken je bent. Je gesprekspartner kan daar veel uit afleiden, net zoals jij dat zou kunnen bij het horen van zijn teken.
Mensen die geboren zijn in het Jaar van de Os zijn eerlijk en oprecht. Ze hebben geen behoefte het centrum van belangstelling te zijn, ze zijn bescheiden. Ze zijn er van overtuigd dat iedereen moet doen wat van hem gevraagd wordt. Zelden verliezen ze hun geduld. Ze denken logisch na en zijn geboren leiders.

新年快乐! Gelukkig nieuwjaar!
os

Baduanjin, de Acht Brokaten


De Acht Brokaten (Baduanjin) is een zeer oude serie oefeningen. En met zeer oud bedoel ik ook echt oud: er is een Daoïstisch geschrift met tekeningen gevonden dat zo'n 1.200 jaar oud is. Men zegt dat de bedenker van de serie een van de acht Chinese onsterfelijken was, generaal Chong Liquan. Andere bronnen verwijzen naar de legendarische generaal en volksheld Yue Fei als degene die de serie heeft ontwikkeld.
Deze serie wordt ook wel de Acht Zijde-oefeningen genoemd, omdat het de bedoeling is dat je zo zacht als zijde bent tijdens het bewegen. De Chinese overheid heeft ergens in de zeventiger jaren vier Qigong-series officieel goedgekeurd, en De Acht Brokaten is er daar een van. Later werden nog eens vijf series goedgekeurd.
In deze januari-maand zijn we weer eens bezig met deze serie. Wanneer je op internet naar filmpjes zoekt vind je vrijwel altijd de Shaolin-versie van de Baduanjin. Die is hard. In het Shaolin-klooster werd harde Qigong beoefend. De kunst is dan om binnen die hardheid weer zijdezacht te worden. Dat vergt jaren van training, en vele uren per dag. En dan is het ook nog eens zo dat Chinezen meesters in ontspanning zijn. Wij westerlingen zijn stresskippen. Wij moet ons juist oefenen in het ontspannen. En ik ken maar weinig mensen die 4, 5, 6 uur per dag trainen. Want dat is een vereiste om zachtheid binnen de hardheid te vinden. Dit is dan ook de reden dat ik les geef in een zachte variant van deze mooie serie, veel beter geschikt voor de gemiddelde westerling.

Het is momenteel een rare tijd, die voor veel mensen moeilijk is en zorgelijk. Tijdens de lockdown lijkt sporten om gezond te blijven vrijwel onmogelijk. Maar gelukkig zijn er online mogelijkheden. Ook bij mij. De Acht Brokaten serie staat online, er zijn diverse complete lessen te volgen. Je kunt deze serie dus ook gewoon lekker thuis leren, op je eigen moment. Vooralsnog zijn alle filmpjes daar nog even gratis te bekijken. Binnen niet al te lange tijd verandert dat.
Mocht je de online lessen gaan volgen, doe mij een plezier en klik op 'Follow' (de blauwe knop onder de video). En mocht je het een leuke video vinden, klik dan even rechts boven in de video op het hartje (het verschijnt wanneer je je cursor over de video beweegt). Daarmee help je mij om meer bekendheid te geven aan mijn online aanwezigheid. Dank je!
baduanjin
In de lessen komen alle details van de oefeningen uitgebreid aan bod. Maar er is niet veel tijd om wat dieper in te gaan op de positieve effecten van de verschillende oefeningen. Dit artikel ontstond om die reden, om wat meer informatie te geven over de acht oefeningen en hun effectieve werking.

双手托天理三焦 (Shuāngshǒu tuō tiānlǐ sānjiāo)
Twee handen houden de hemel omhoog om de Driewarmer te reguleren

De Driewarmer is een orgaan dat wij niet kennen. Dat komt omdat de Chinezen wanneer ze het over organen hebben, ze specifieke lichaamsfuncties bedoelen, en niet de weefsels die zich in je lichaam bevinden. De Driewarmer is je hele romp, en fungeert als een intermediair tussen al je organen. Je onderste warmer, in je buik, een paar vingers lager dan je navel, die produceert je Qi, je levensenergie. Deze oefening zorgt dus voor meer energie, hij verdrijft vermoeidheid en stimuleert de bloedcirculatie en toename van zuurstof in het bloed. Bovendien versterkt hij bovenrug, schouders, armen en handen.

左右开弓如射雕 (Zuǒyòukāigōng rú shè diāo)
Draai naar links en rechts alsof je een adelaar neerschiet

In de volksmond wordt deze oefening wel "Span de boog" genoemd. Die naam is ietwat misleidend. Span de boog... dan denk je al gauw dat je iets moet aanspannen. Maar we zijn juist op zoek naar ontspanning. Doe alles altijd zo ontspannen mogelijk, deze oefening dus ook. Je bereikt dat door te visualiseren dat je ellebogen zwaar zijn. Als je ellebogen zakken, dan ontspannen ook de schouders. Spanning zorgt er altijd voor dat je energiestroom blokkeert. Tenzij je zoals gezegd hier specifiek vele uren dagelijks op traint.
In deze oefening visualiseer je dat de borstkas meer ruimte krijgt. De oefening is dan ook goed voor de Longen, en voor je Hart.
Ook deze oefening verbetert de bloedcirculatie en zorgt voor meer zuurstof in je bloed. Hij zorgt ook voor meer emotionele balans.

调理脾胃须单举 (Tiáolǐ píwèi xū dān jǔ)
Scheid hemel en aarde om de milt en maag te reguleren

Deze oefening brengt de energieën van Milt en Maag in balans, zorgt er dus voor dat die organen beter kunnen functioneren. Milt en Maag zorgen in je lichaam voor transport en transformatie. Als je moeite hebt met veranderingen, met meebewegen met die veranderingen, dan zou het kunnen zijn dat je Milt-energie blokkeert. Deze oefening verhelpt dat, en zorgt er bijvoorbeeld voor dat voedingsstoffen beter worden opgenomen in je lichaam. De oefening is ook goed voor Lever en Galblaas.

五劳七伤往后瞧 (Wǔ láo qī shāng wǎng hòu qiáo)
Kijk naar achteren om de vijf zwakheden te repareren en de zeven emoties te balanceren

De vijf zwakheden, dan hebben we het niet over bijvoorbeeld teveel chocolade eten. Nee, de vijf zwakheden in de Traditionele Chinese Geneeskunde zijn: te veel liggen, te veel zitten, te veel staan, te veel lopen en te veel kijken. Met name dat laatste is echt een volksziekte geworden in onze moderne maatschappij. Wanneer heb jij voor het laatst langdurig naar de horizon zitten staren? Met een wazige blik? Wij zijn de hele dag aan het focussen en naar schermen aan het turen. Deze oefening is dus heel goed voor je ogen.
Daarnaast brengt deze oefening de zeven emoties in balans. Piekeren (je zorgen maken), verdriet, angst, ongerustheid, woede, vreugde (opwinding) en schrik. Deze emoties kunnen organen beschadigen, ze hebben negatieve invloed op de energiestromen, ze veroorzaken emotionele ziekten en ze beïnvloeden ook de gevolgen van ziekten. Mijn twee leraren in Beijing waren TCM-arts. Allebei hamerden ze er op dat binnen de TCM emoties een enorme rol spelen op het gebied van gezondheid. Deze vierde oefening is simpel, maar zoals je ziet van groot belang.

摇头摆尾去心火 (Yáotóubǎiwěi qù xīn huǒ)
De draak zwaait zijn hoofd en roert zijn staart om het hartvuur te verzachten

De emotie die hoort bij het hart wordt wel vertaald als 'overmatige vreugde'. Persoonlijk vind ik dat een wat wazige term. Ik praat liever over opwinding. Vreugde kan overgaan in een soort opwinding die niet meer gezond is. Dan is sprake van hartvuur. Deze oefening is bijzonder effectief om dat te verzachten. Spanning wordt minder, en de oefening heeft een positief effect op het zenuwstelsel. Hij draagt bij aan een evenwichtige energiestroom in het hele lichaam. Bovendien is hij goed voor spieren in de rug, schouders en nek.
Bij oefening 1 gaf ik al aan dat je lichaam over drie warmers beschikt, die Dantians. In de onderste wordt Jing (lichaamsvloeistoffen, hormonen) omgezet in Qi. Die Qi stijgt op naar de middelste Dantian, ter hoogte van het hart. Daar wordt Qi omgezet in een ijlere vorm van energie: Shen. Shen wordt wel vertaald als 'geest'. De Chinezen zeggen dan ook: als het hartvuur oplaait, vindt de geest geen rust.

兩手攀足固腎腰 (Liǎngshǒu pān zú gù shèn yāo)
Omvat de voeten om nieren en taille te versterken en vitale kracht vrij te maken

Onze onderrug is een plek waar energie vaak blokkeert, om een veelheid aan redenen. Deze oefening verhelpt dat. De essentie van de oefening is dat je bij het omhoog komen de rug goed afrolt, alsof je wervel voor wervel recht zet. Daardoor kan de energie weer beter stromen. De oefening is heel goed voor je nieren, je bijnieren en je blaas, en ook gunstig voor de organen in de buikstreek. Hij versterkt je wilskracht en je wijsheid. Ik heb gemerkt dat sommige mensen zich na deze oefening heerlijk loom voelen, terwijl anderen zich juist gerevitaliseerd voelen.

攥拳怒目增气力 (Zuàn quán nùmù zēng qìlì)
Stoot met vuisten om de vitale kracht vermenigvuldigen

Deze oefening is goed voor verschillende organen, zoals darmen, maag, blaas, galblaas en driewarmer, maar bovenal voor de lever. Daarom open je ook steeds bij het eind van een beweging de ogen. De lever uit zich in de ogen, zeggen de Chinezen.

背後七顛百病消 (Bèihòu qī diān bǎi bìng xiāo)
Til de hielen op en verdrijf de honderd ziekten

Bij deze oefening gaat het er om hoe hard je op je hielen terecht komt. Doe dat niet te hard, want dan bezeer je jezelf. Maar ook niet te zacht, want dan gebeurt er niets. Als je het goed doet, voel je je hele lijf even trillen. Je spieren, botten, organen. Alles trilt even. Een prima oefening om diverse chronische aandoeningen te behandelen en te voorkomen. Alle organen worden gemasseerd door het trillen. Je lymfesysteem wordt geactiveerd. Het is goed voor je zenuwstelsel, je wervelkolom en je evenwicht.
Helende Pad

Wereld Tai Chi en Qigong Dag


Ieder jaar op de laatste zaterdag in april is het Wereld Tai Chi en Qigong Dag. Over de hele wereld gaan dan miljoenen mensen Tai Chi en Qigong staan doen, 's ochtends om 10.00 uur. Op die manier verspreiden zij een golf van positieve energie over moeder aarde.
Dit jaar sta ik niet ergens in een park in Apeldoorn, iets wat ik al bijna twintig jaar doe. Nee, ik heb besloten jullie allemaal bij me thuis uit te nodigen. Uiteraard onder voorbehoud dat corona tegen die tijd ons de ruimte daartoe ook daadwerkelijk geeft. Hier in de natuur gaan we vanaf 10.00 uur lekker samen bewegen. Ervaar de zachtheid, de ontspanning, de energie. Kom meedoen! Stuur me even een mailtje of een Whatsapp-bericht via de website om je aan te melden. Ik hoop je op 24 april te mogen begroeten!

Het Helende Pad 2021


Ik denk, dus ik besta, zei Descartes. Maar met denken alleen kom je er niet. Ergens in jou is er een nog zoveel groter wetend bewustzijn. Jij bent bovendien onderdeel van het grote kosmische bewustzijn. Leer daar weer contact mee maken. Ervaar hoe je in contact komt met die bron, die kennis, en hoe je de balans herstelt en heelheid vindt. In je denken schuilt dualisme. In je denken kom je steeds uit bij tegenstellingen. Dualisme houdt je eigenlijk klein, beperkt je inzichten. Non-dualisme brengt je bij je diepere weten, bij een gelukzalig gevoel van verbondenheid, bij helen tot op celniveau. Ook in jou schuilt een enorme potentie om jezelf lichamelijk, geestelijk en emotioneel te helen, en die kracht ook te schenken aan onze planeet.
Op het Helende Pad neem ik je mee op reis. Een reis naar het non-duale. Een reis naar je diepere zelf. Op drie dagen, verspreid over drie maanden, houden we ons bezig met ceremonies en rituelen van de Lakota Sioux indianen. Een ceremonie is een manier waarop je het leven kunt eren. Het is een methode om authentieke krachten los te maken die diep in jou besloten ligt, en je te verbinden met de natuur en met Moeder Aarde. Daardoor ontstaat harmonie en heelheid. En die straal je dan ook uit naar je omgeving.
Sinds het begin der tijden hebben onze voorouders over de gehele wereld aan ceremoniën deelgenomen. Die codering zit als het ware in je genetisch materiaal. Onze moderne maatschappij heeft zich verwijderd van rituelen. Misschien voel jij ook een dorst naar het oude pad. Het Helende Pad. Het Pad van Harmonie. Als je deelneemt aan een ceremonie, maak je oude kennis die in jou opgeborgen ligt opnieuw wakker.
Helende Pad
Sjamaanse reizen
Centraal op deze drie dagen staan sjamaanse reizen. Het is de ultieme manier om weg te geraken uit je denken. De Amerikaans antropoloog Michael Harner vertelt in zijn boek The Way of the Shaman dat het sjamaans reizen, net als andere basistechnieken van het sjamanisme, door iedereen vrij makkelijk kan worden geleerd. De kracht van sjamaanse reizen schuilt in het feit dat het een reis van de ziel is. En dat de ziel van de sjamaan terugkeert met de kracht van het universum, de sterkste medicijn die er bestaat. Tijdens de drie dagen leer ik je alle aspecten van sjamaans reizen.
Great Escape33

The Great Escape... de grote verandering


Tien jaar lang organiseerde ik The Great Escape, een ontspanningsweek. Acht jaar lang in Frankrijk, de laatste twee jaar in Nederland. Zoals al vaker gezegd in deze nieuwsbrief: alles verandert doorlopend. Dus ook The Great Escape. Dit jaar wordt het geen ontspanningsweek, maar twee ontspanningsweekends. Het eerste weekend staat al vast:

4, 5 en 6 juni 2021


Het tweede weekend blijkt wat lastig te plannen. Door corona is de agenda anno 2021 nogal weerbarstig, maar we hopen over niet al te lange tijd ook het tweede weekend te kunnen aankondigen.
Geheel in de traditie van de ontspanningsweken zijn ook de ontspanningsweekends gevuld met heerlijke, zachte gezondheidsoefeningen in de ochtend, gevarieerde middagactiviteiten, lekker eten, klankmeditatie en gezelligheid in de avond. De groepsgrootte zal ook hier minimaal 6 en maximaal 12 personen zijn. Wees er dus bijtijds bij.

’s Ochtends is er een vast programma met loopmeditatie, Qigong en Taijiquan. ’s Middags zijn er ook trainingsmogelijkheden, maar is er ook ruimte voor jezelf, voor goede gesprekken, wandelen, een leuk boek, luieren.
Op zaterdagavond kun je genieten van een magische klankmeditatie in de buitenlucht. 's Avonds kun je genieten van een kampvuurtje, gitaarmuziek, goede gesprekken, vrolijkheid en gezelligheid.

We gaan er van uit dat je met je tentje komt. Zeer beperkt zijn kamers beschikbaar (zijn inmiddels gereserveerd).
Great Escape38
Great Escape43
Great Escape
facebook youtube email linkedin 
mtt logo groen transparant
Oranjeweg 123, 8166 JB Emst
06 - 2129 8781