Qigong 2017-02-22T10:51:30+00:00

Last van spanningen? Pijn? Emoties? Kom dan Qigong doen! Deze Chinese gezondheidsoefeningen kan echt iedereen doen en de resultaten zijn direct merkbaar. Steeds meer wetenschappelijke onderzoeken tonen aan dat het beoefenen van Qigong een geweldige manier is om een hele reeks van aandoeningen te bestrijden. Kom eens langs en doe mee! Je bent van harte welkom om een gratis kennismakingsles te komen doen, zodat je aan den lijve kunt ervaren hoe lekker het is. Qigong betekent letterlijk: energiewerk.

Oeroud
Hoe ging dat vroeger eigenlijk? Een dorpsarts in het oude China was er verantwoordelijk voor dat het hele dorp gezond bleef. Dat deed hij door verschillende dingen. Hij behandelde acu-punten, gaf adviezen over voeding en kruiden, en schreef lichaamsoefeningen voor. Die lichaamsoefeningen noemen we Qigong, dat betekent letterlijk: het werken met energie. Gezondheid is voor Chinezen de stabiele situatie. Pas als er blokkades optreden of bijvoorbeeld bepaalde organen te veel of te weinig energie krijgen (zoals door emoties, door slechte voeding of te weinig correcte beweging), dan wordt de mens ziek. Qigong is een soort slow motion bewegen. Het zijn vaak korte oefeningen, die je makkelijk leert. De zachte bewegingen zijn heerlijk ontspannend. Niet voor niets wordt het wel meditatie in beweging genoemd. Het is geschikt voor iedereen en absoluut blessurevrij.

Energie opwekken
Qigong betekent werken met energie of energie opwekken. Je leest het ook wel in deze spelling: Chi Kung, en je spreekt het uit als tsjie koeng. Qigong is naar schatting zo’n 4.000 jaar oud. Het idee dat we ook uit energie bestaan is niet alleen van de Chinezen. Alle volkeren op aarde wisten daarvan, maar de Chinezen hebben er een ware wetenschap van gemaakt. Het was pneuma voor de oude Grieken, prana in India, medicijn voor de Indianen in Noord-Amerika. De Chinezen hebben van die inzichten een ware wetenschap gemaakt. Door duizenden jaren de natuur en de mens te bestuderen ontwikkelde zich de Traditionele Chinese Geneeskunde (TCM).
China is enorm groot, en de wetenschap heel oud. Je kunt je voorstellen dat er dus heel veel soorten oefeningen zijn ontstaan. Er bestaan veel verschillende tradities hierin, enorm veel stijlen en van de oudere series vind je ook veel varianten. In de jaren ’50 van de vorige eeuw besloot met al die tradities en stijlen samen te vatten onder de naam Qigong. Mijn leraar in Beijing – dr. Xie Peiqi – sprak liefst over Daoyin Qigong. Daoyin betekent het leiden, het gidsen van je Qi. Simpel gezegd: het maakt oefeningen sterker. Dr. Xie was grootmeester van Yin Style Bagua en hoeder van een ware schatkamer aan bijzonder effectieve oefeningen.

Een doel van Qigong en Tai Chi is het ontdekken van de kracht van ontspanning. Door ontspannen te bewegen gaat je Qi (levensenergie) beter stromen door de meridianen (energiebanen die over en door ons lichaam lopen) en worden blokkades opgeheven. Je zult al snel merken dat je minder in je hoofd zit en dat de ene beweging de andere opvolgt zonder dat je erbij na hoeft te denken.
Er wordt veel gewerkt vanuit het Chinese model van de Vijf Elementen (Aarde, Metaal, Water, Hout en Vuur). De oefeningen zijn makkelijk aan te leren en aan te passen aan je lichamelijke conditie. De meeste oefeningen kunnen ook zittend gedaan worden. De lessen zijn geschikt voor iedereen en kennen geen beginners of gevorderden.

Oefeningen
In de lessen doen we allerlei Qigong series en ook losse oefeningen.

  • Baduanjin (Acht Brokaten)
  • Acht Helende Klanken*
  • Acht oefeningen om Qi op te wekken en sensitiviteit te ontwikkelen*
  • Vijf Elementen Oefeningen
  • Vijf Helende Klanken
  • Vijf oefeningen voor de ontwikkeling van spieren, pezen en gewrichten*
  • Vijf Qi Meditaties*
  • De Vier Wachters
  • Gouden bal
  • Huichun (Terugkeer naar de Lente)
  • Pulling the Heavens Down
  • Pulling the Qi
  • Circles of Life
  • Oefening van dr. Zhu
  • Watermethode
  • Zwemmende Draak
  • Luohan Patting System (en andere vormen van patting)*
  • Shaking
  • Zhan Zhuang (Staan als een boom) en andere staande en zittende meditaties
  • Loopoefeningen (centreren, Yin Yang loop, De Hemelse Douche, Silk Reeling, etc.)
  • En verder: balansoefeningen, ontspanningenoefeningen, intuïtie-oefeningen, visualisatie-oefeningen, partneroefeningen

*Oefeningen uit het rijke arsenaal van dr. Xie Peiqi