Meditatie 2017-02-19T21:57:16+00:00

Meditatie betekent volgens het woordenboek: ‘in gedachten verzonken zijn’. Meditatie is tot rust komen, overdenken. Er bestaan diverse vormen van meditatie. Als dat je iets lijkt moet je er eigenlijk eerst achter zien te komen welke vorm het beste bij je past. Het is niet zo belangrijk dat je lang mediteert. Wel is het noodzaak dat je regelmatig mediteert, er als het ware een dagelijkse gewoonte van maakt.
Hoewel meditatie ook wel wordt vergeleken met een innerlijk gebed, heeft het in principe niets met religie te maken. Het is een geesteshouding. Bij meditatie worden soms mantra’s gebruikt. Dat zijn teksten die je als het ware bidt. Maar dit is niet noodzakelijk.
Meditatie maakt gelukkiger, gezonder, geestelijk sterker. Het is een goede hulp bij het doorgronden van je karaktereigenschappen. Het leidt zeker tot een geestelijk groei en zuiverheid. Meditatie ontspant de gedachtenwereld en het lichaam dat onder invloed staat van onze geestesgesteldheid.

meditatie

Meditatie kan staand, lopend, zittend en liggend.

Gedachten bestrijden
Je hoeft niet moeilijk te doen om te mediteren. Het heeft bijvoorbeeld geen enkele zin om gedachten te bestrijden. Een heel goede en eenvoudige methode is om je op je eigen ademhaling te concentreren. Voel je adem de neus in- en uitgaan. Tel hierbij rustig. Wordt je afgeleid door je gedachten? Dat is niet erg, begin gewoon rustig opnieuw. Het valt in het begin warempel niet mee om los te komen van het denken, de neiging alles te rationaliseren. Ze zeggen wel eens dat gedachten als lastige apen zijn. Geef je ze aandacht, dan blijven ze vervelend doen om hun zin te krijgen. Negeer je hun gedrag, dan houden zij vanzelf op en gaan weg.

Waak ervoor om (weer) te vervallen in prestatiedrang. Je hoeft niets te presteren. Je gaat gewoon steeds dieper en dieper ontspannen.

Werkelijkheid
Meditatie is geen afzondering van de werkelijkheid, maar het objectief verwerken van de werkelijkheid. Het is als op een berg gaan zitten om alles te kunnen overzien. Roken, drinken, gaan winkelen zijn misschien wel meer een vlucht uit de werkelijkheid dan meditatie.
Val je in slaap? Het zij zo, je was zeker vermoeider dan je dacht. Uiteindelijk zul je alerter worden, wakkerder. Voel je hart kloppen. Voel het overal in je lichaam kloppen. Negeer gedachten. Merk invloeden op die optreden, maar ga er niet in mee.
Nog een kleine waarschuwing: het is niet erg om een cursus te volgen, maar kijk uit voor verenigingen en groepen die je binnenhalen voor een meditatiecursus en je vervolgens niet meer loslaten. Volg een cursus, en ga daarna weer je eigen weg. Volg steeds je hart. Een van de meest positieve uitwerkingen van meditatie is dat je weer gaat voelen wat je hart je zegt.

Hersengolven
Er is veel onderzoek gedaan naar de werking van meditatie en het effect daarvan op lichaam en geest. Uit al die onderzoeken blijkt dat meditatie een positieve invloed heeft. Tijdens het mediteren verandert de activiteit van de hersengolven. In het dagelijks leven produceren de hersenen voornamelijk bèta-golven. In deze toestand houden we ons onder andere bezig met denken, problemen oplossen, concentratie en plannen maken. De meeste activiteiten zijn op de buitenwereld gericht. Als we ons ontspannen gaan de hersenen een lagere golflengte produceren, de alfa-golven. Dit gaat samen met een gevoel van rust. Het is een soort slaaptoestand, terwijl je toch wakker bent. Spanning lost zich op en je energie wordt weer opgeladen. In deze toestand kun je sneller nieuwe informatie in je opnemen en het ook beter onthouden. Op lichamelijk niveau worden de hartslag en ademhaling vertraagd en ontspannen de spieren zich. Bij alle vormen van meditatie spelen langzame hersengolven een belangrijke rol.

Focus
Bij meditatie gaat het erom dat je je aandacht ergens op richt. Dit klinkt heel simpel maar dat is het niet, want je geest is heel snel weer afgeleid. De ene gedachte roept weer een andere
op en voordat je het weet zit je aan heel iets anders te denken dan waar je je aandacht op wilde richten. Hierdoor moet je je niet laten ontmoedigen. Na de nodige oefening zul je in staat zijn om je gedachten beter onder controle te kunnen houden.
Belangrijk is dat je een oefening kiest die je zelf prettig vindt. Er zijn namelijk verschillende manieren waarop je kunt mediteren. Je kunt het doen door stil te zitten en je ogen dicht te doen en je te concentreren op bijvoorbeeld je ademhaling, maar dat hoeft niet. Je kunt namelijk ook mediteren door te wandelen en je aandacht te richten op de geur of de geluiden uit de omgeving. Ook een warme douche of bezig zijn met je favoriete hobby kunnen een meditatie zijn. Als je je volle aandacht op iets richt zul je merken dat er steeds minder gedachten in je opkomen, waardoor het een stuk rustiger wordt in je hoofd.

Mediteren hoeft ook niet veel tijd te kosten. Een kwartier per dag is al genoeg. Het gaat er ook niet om hoe lang, maar hoe regelmatig je het doet. Als je vaak oefent zul je merken dat het steeds makkelijker gaat en dat je ook in het dagelijks leven rustiger wordt.